Ägg är en stor del av påskfirandet både inom den kristna och judiska traditionen.

Ägg anses vara en symbol för liv och för Jesu uppståndelse. I den judiska påsken symboliserar det hårdkokta ägget det hårda livet man hade som slav i Egypten. Därför inleds påskhögtidens måltid med att alla äter ett hårdkokt ägg. Det är mycket sannolikt att ätandet av ägg vid just påsktiden förekommit långt innan religionernas födelse och vad religionerna gjort är att tagit till sig en ”hednisk” rit som folket vill ha och gett den ett nytt innehåll! Ett inte helt ovanligt fenomen om man skärskådar många religioners riter. Alla som har haft höns, vet att när ljuset och värmen kommer och hönsen får komma ut igen, då kommer värpandet igång och det är trevligt att fira!! I en tid utan elektricitet, där man således inte hade ägg under en lång och mörk vinter samt inte fått äta ägg under fastan blev detta en viktig händelse.

Konsumtion av ägg är ett kärt forskningsområde för de som sysslar med risk för hjärt-kärlsjukdomar, oftast kopplat till kolesterol. T.ex. så publicerades 2019 en studie1 där man kom fram till att om man åt ett ägg om dagen och ökade det med ett halvt ägg(!) så fick man en signifikant ökad risk för hjärt-kärlsjukdom och död! Samtidigt finns det flera andra studier som visar att äta upp till upp till 6 ägg om dagen inte är förknippade med någon förhöjd risk alls, t.ex. den s.k. ”Harvard Egg study”2. Nu har det i dagarna publicerats ännu en studie i denna älskade följetong3. I den senaste studien har man utvärderat 177 000 individer i 50 länder, på 6 kontinenter… och man hittar inget samband alls! Dvs. inget samband mellan äggintag, kolesterol/lipider i blod, hjärtkärlsjukdom eller dödsfall!!

Detta är dock i sig inget nytt som sagt. Det stämmer väl med en publikation i den ansedda tidskriften New England Journal of Medicin år 1991. Då publicerade de en fallbeskrivning (med viss förskräckelse och förtjusning) på en 88-årig man som i minst 15 års tid konsumerat c:a 25 ägg per dag och hade helt normala kolesterolvärden, ingen arterioskleros och ingen hjärtsjukdom!!4 Mannen åt dem löskokta, kontinuerligt över dagen. Han var införstådd med att det var något slags tvångsbeteende men som hans sa: ”Att äta dessa ägg förstör mitt liv, men jag kan inte låta bli!”. Slutsatsen av arbetet var att hans kropp hade adapterat sig till konsumtionen och genom en ökad utsöndring av galla mm så det höga intaget hade inga skadliga effekter!

Efter detta kan det vara av värde att veta hur man bäst skall göra ett hårdkokt ägg och få det helt ovalt, lättskalat och utan den gröna tråkiga missfärgningen runt äggulan!! Här är receptet för ett lyckat äggkok!!

  1. Använd ägg som är minst 1 vecka gamla och förvarade i kylskåp. Detta hjälper till att lösgöra det inre membranet från skalet och gör så att det inte fastnar på vitan.
  2. Gör ett litet hål i den del av ägget där luften finns. Detta hindrar ägget från att spricka och gör att vitan kan expandera under kokningen. Man får ett ovalt ägg!!
  3. Lägg det kalla ägget i lätt saltat, kallt vatten och koka. När vattnet kokar, minska värmen och låt det ligga kvar i det varma vattnet i c:a 10 minuter.
  4. Flytta det sedan snabbt till kallt vatten. Det gör att man slipper (eller i alla fall minskar) missfärgningen.
  5. Efter några minuter när ägget svalnat, är det enkelt att skala.

Slutligen får man väl för säkerhets skull säga att det inte är rekommenderat att försöka matcha herren som åt 25 ägg om dagen, utan att med glädje konstatera att vetenskapen just för tillfället är OK med att ett ägg om dagen, i alla fall, inte är skadligt!!

Referenser

  1.  JAMA. 2019;321(11):1081-1095. doi:10.1001/jama.2019.1572
  2.  JAMA. 1999;281(15):1387-1394. doi:10.1001/jama.281.15.1387
  3.  Am J Clin Nutr, . 2020 Apr 1;111(4):795-803.
  4.  N Engl J Med 1991; 324:896-899

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Sviktfas diskuterar vi allt som har med individualiserad behandling av Parkinsons sjukdom, häng med!

Nu har du blivit registrerad!

Pin It on Pinterest