Close

september 20, 2019

Läsk, mer läskigt än läskande?

Sviktfas har hittills enbart publicerat artiklar som på något sätt anknyter till Parkinsons sjukdom. Vi gör idag ett litet mindre avsteg från detta och tar en titt på ett intressant område som alltid väcker intresse runt matbordet; Är det farligt att dricka läsk? Vilket är farligast? Att dricka läsk som har naturligt socker eller läsk som har artificiellt socker??

Detta har Mullee[1] och medarbetare studerat i en läsk-konsumtion studie hos närmare en halv miljon människor i 10 europeiska länder, inkluderande Sverige. Deltagarna fick inte ha diabetes, cancer eller hjärtsjukdomar vid studiestart och följdes upp i medeltal 16 år efter studiestart. Ett flertal uppgifter om konsumtion av läsk samlades in och relaterades därefter till överlevnad under uppföljningsperioden. Närmare 42,000 individer dog under uppföljningen. Här talar vi om det som går under benämningen ”big data”.

Nyhetsbrev: Håll dig uppdaterad om Parkinsons

Resultatet visade en större risk för att avlida (inkluderande alla dödsorsaker) om man drack 2 eller fler glas läsk per dag jämfört om man drack mindre än en ett glas per månad. Denna risk gällde för både artificiellt och naturligt sötad läsk. Intressant här är att denna riskökning syntes oavsett BMI, dvs tunn likaväl som kraftig hade ungefär samma riskökning!! Likaså var det ingen skillnad mellan män och kvinnor-bägge könen hade samma riskökning vid hög konsumtion. Intressant var också att artificiellt sötad läsk medförde en 50% ökad risk att dö i hjärtsjukdom, en skillnad som inte fanns för naturligt sötad läsk!

Men vi slipper inte undan Parkinson. För visst, dricker man ett eller flera glas sötad dryck per dag (jämfört med mindre än ett glas per månad) så ökade risken med nästan 60% att avlida i Parkinsons sjukdom. Och då spelade det ingen roll om den innehåller naturligt eller artificiellt sötningsmedel.

Intressant är att det inte fanns någon ökad risk för att dö av cancer oavsett typ av läsk man drack eller mängd.

Det är svårt att utesluta att det inte finns andra faktorer som spelar in i denna typ av studier. Till exempel; Det är inte otänkbart att personer som inte dricker läsk sportar mer, har en hälsosammare livsstil och andra nyttiga matvanor och det är detta som har effekt. Eller att de som inte dricker läsk istället dricker mer vin och det är vinet som har en skyddande effekt, inte att sockret är skadligt. En annan fråga är man bör ställa sig är: när kommer riskökning? Det är ju ett stort gap mellan att dricka mindre än ett glas per månad och mer än två om dagen. Generellt kan sägas att data antyder att det är vid ett eller två glas per dag som risken ökade. Under denna nivå, dvs mindre än ett glas om dagen så var riskökningen liten.

Så vad skall man dricka? Vatten – vanligt vatten. Kan det bli enklare??

  • [1] JAMA Intern Med. Published online September 3, 2019.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Sviktfas diskuterar vi allt som har med individualiserad behandling av Parkinsons sjukdom, häng med!

Nu har du blivit registrerad!

Pin It on Pinterest