Close

juni 8, 2020

Enkla och smarta tips för att hålla sig aktiv

Kvinna boxning äldre

Det finns många studier som visar att fysisk aktivitet bidrar till välbefinnande. Ibland är det dock svårt att hålla igång med träning.

Vi ger här förslag och tips för dig som vill träna oftare som vi hämtat från MJFOX.org[1].

Nyhetsbrev: Håll dig uppdaterad om Parkinsons

  1. Ställ in alarm på en klocka eller telefon som påminner dig att röra på dig under en specifik tid eller efter vissa tidsintervaller. Ett alarm säkerställer att du tar blir påmind och kommer igång.
  2. Ha ett måttligt träningsmål. Du kan använda dig utav så kallade “fitness trackers” som hjälper dig spåra hur mycket du faktiskt rör på dig samt hur du kan förbättra dig.
  3. Lyssna på musik/radio. Rytmen i musiken hjälper till att hålla tempot. Tiden går ju också lite snabbare när man kan lyssna på något under sin träning.
  4. Sysselsätt dig själv varje dag med någon aktivitet som får kroppen att röra på sig mer. Det kan vara alltifrån städning, qigong till att vattna växterna.
  5. Spendera tid med någon som rör sig. Promenera med en vän eller grannens hund (om du inte har en egen). Samtidigt bör du vara noggrann med att hålla avstånd enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer med hänsyn till covid-19.
  6. Små förändringar kan göra stora påverkningar under ett längre tidsperspektiv. Att öka promenadsträckan eller träningspassen med små mängder gradvis kan göra underverk!
  7. Testa något nytt för att se vilken träningsform passar dig bäst och få inspiration. En fysioterapeut/personlig tränare kan till exempel hjälpa dig att skräddarsy en träningsplan som passar din särskilda styrka, flexibilitet och uthållighet.

Referenser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Sviktfas diskuterar vi allt som har med individualiserad behandling av Parkinsons sjukdom, häng med!

Nu har du blivit registrerad!

Pin It on Pinterest